Διαγωνισμός μαθηματικών για δευτεράκια!

New Doc 2017-05-12

 

Κάθε φορά που ο σύμβουλος επισκέπτεται το σχολείο μας τα παιδιά μου θέλουν οπωσδήποτε να του κάνουν επίδειξη γνώσεων. Όχι δεν τα βάζω εγώ, αλήθεια!!! Την τελευταία φορά λοιπόν, για να τον αφήσουν να φύγει τους υποσχέθηκε ότι την επόμενη φορά που θα έρθει θα παίξουν ένα παιχνίδι μαθηματικών. Έτσι, σήμερα που ήρθε να μας δει μου είχε ζητήσει να ετοιμάσω ένα παιχνίδι που να μην είναι ανταγωνιστικό και να εμπλέκει όλη την τάξη. Επιστράτευσα κι εγώ τη φαντασία μου, πήρα τα χαρτόνια μου κι ετοίμασα το παρακάτω παιχνίδι.

Ήταν έκπληξη για τα παιδιά! Γνώριζαν ότι θα γίνει ένα event την Παρασκευή που θα έρθει ο σύμβουλος αλλά μέχρι εκεί. Δε μου αρέσουν τα στημένα και φυσικά οι ερωτήσεις ήταν άγνωστες αλλά πάνω σε πράγματα που έχουμε δουλέψει στην τάξη. Μερικά από τα προβλήματα μάλιστα ήταν ιδιαίτερα δύσκολα. Είπαμε, να παίξουμε και να διασκεδάσουμε ήρθε ο άνθρωπος, όχι να πάρει το κεφάλι της δασκάλας. Οπότε δεν είχε νόημα για μένα να τα ξέρουν όλοι, όλα τέλεια , αλλά να παρακινηθούν οι μαθητές να βάλουν τον τροχό του μυαλού τους να γυρίσει. Και πράγματι, έβλεπα ότι το μυαλό τους έκανε διεργασίες και αυτό πάντα με χαροποιεί όταν το βλέπω. Πόσους και πόσους μαθητές δεν έχουμε συναντήσει να λένε: “σκέφτομαι κυρία”. “Τι σκέφτεσαι παιδί μου”; “Το πρόβλημα”. Δηλαδή…… , τίποτα. Στην ηλικία αυτή οι μαθητές έχουν μια μοναδική ευκαιρία να μάθουν να σκέφτονται. Να σκέφτονται με οποιονδήποτε τρόπο μπορούν, ώστε να οδηγηθούν ή έστω να προσεγγίσουν το σωστό αποτέλεσμα σε ρεαλιστικά προβλήματα. Δυστυχώς, το παράθυρο αυτό που επιτρέπει στους μαθητές να σκέφτονται ελεύθερα και δημιουργικά κλείνει πολύ νωρίς. Το κλείνουμε οι δάσκαλοι και το εκπαιδευτικό σύστημα. Η παπαγαλιά εισχωρεί ακόμη και στα μαθηματικά κι έτσι οι ερωτήσεις είναι λίγο πολύ προκαθορισμένες και οι λύσεις προβλέψιμες.

Μετά από αυτή τη σύντομη παρένθεση θα σας περιγράψω το παιχνίδι μας.

Είχα χωρίσει την ύλη της Β΄τάξης σε 5 βασικές κατηγορίες και είχα φτιάξει καρτέλες με διάφορες ερωτήσεις, διαφορετικού χρώματος για την κάθε κατηγορία. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και εκ περιτροπής διάλεγαν ερώτηση από όποια κατηγορία ήθελαν. Σκοπός ήταν να δώσουν όσο το δυνατόν περισσότερους πόντους στην ομάδα τους. Κάθε κατηγορία έδινε διαφορετικούς πόντους για να έχουν το κίνητρο οι δυνατοί μαθητές να επιλέξουν δύσκολες ερωτήσεις, αλλά και οι πιο αδύναμοι να νιώθουν ότι συνεισφέρουν στην επιτυχία της ομάδας.

Οι κατηγορίες που δημιούργησα ήταν οι εξής:

κάθετη πράξη – 1 πόντος

νοερός υπολογισμός – 2 πόντοι

πολλαπλασιασμός , διαίρεση – 3 πόντοι

πράξεις με ευρώ – 4 πόντοι

προβλήματα – 5 πόντοι

Αφού γίνουν δύο γύροι ερωτήσεων για κάθε ομάδα, η ομάδα που κερδίζει πάει στον τελικό και πρέπει να λύσει συνεργατικά ένα πολύ δύσκολο πρόβλημα.

Αν ο παίκτης μίας ομάδας δε μπορεί να απαντήσει στην ερώτηση που του τέθηκε, η ερώτηση περνάει στην αντίπαλη ομάδα και αν απαντήσουν σωστά παίρνουν τους πόντους. Αυτό βοηθάει ώστε όσο παίζει η μία ομάδα, οι παίκτες της άλλης να συνεχίζουν να σκέφτονται για να μη γίνεται φασαρία.

Στο τέλος οι νικητές πήραν από το σύμβουλο βραβείο για τη νίκη τους στο μαθηματικό διαγωνισμό, ενώ οι υπόλοιποι αναμνηστικό για τη συμμετοχή τους. Επίσης, κάθε ομάδα πήρε δώρο δύο πολύ ωραία επιτραπέζια εκπαιδευτικά παχνίδια στα οποία θα αναφερθώ σε επόμενη ανάρτηση αναλυτικά γιατί είναι πράγματι πολύ ωραία για την τάξη.

Το διασκεδάσαμε όλοι πάρα πολύ, τα παιδιά ειδικά ευχαριστούσαν από την καρδιά τους μία εμένα και μία το σύμβουλο, ο οποίος τους υποσχέθηκε ότι θα ξαναέρθει!!!!! Ζήτωωωωωωωωωω!!!! Θα ξανάρθει!!!! Θα ξανάρθει!!!!!!!! Μετά από όλα αυτά το μάθημα ήταν αδύνατο να συνεχιστεί κι έτσι περάσαμε την τελευταία ώρα παίζοντας τα εκπαιδευτικά επιτραπέζια που μας έφερε.

IMG_20170512_115201

IMG_20170512_115257