Υπέρβαση της δεκάδας

Μπήκαμε και φέτος με τα πρωτάκια μου στη φοβερή και τρομερή υπέρβαση της δεκάδας και πλέον μέσα σε μισή ώρα όλη η τάξη έμαθε να εκτελεί πράξεις με υπέρβαση της δεκάδας. Ξέρω, δύσκολο να το πιστέψει κανείς…

Αφήσαμε τα βιβλία στην άκρη, καθίσαμε στο πάτωμα σε κύκλο στα μαξιλαράκια μας και στο κέντρο βάλαμε μία φωτοτυπία με ένα κενό πλαίσιο των 10. Έκοψα καλαμάκια και γέμισα τα 9 κουτάκια. Πόσα θέλουμε για να γεμίσει το πλαίσιο; Αν αφήσω 8 καλαμάκια, πόσα θέλω για 10; Αν αφήσω 7; Εδώ να επισημάνω ότι έχουν εξοικειωθεί και στο παρελθόν με τέτοιου είδους ασκήσεις και ότι στη γωνιά των μαθηματικών υπάρχουν πίνακες με πλαίσια των 10 στους οποίους ανατρέχουμε πολύ συχνά. 

New Doc 64_1New Doc 64_2

Στη συνέχεια ξεκινήσαμε να κάνουμε προφορικά πράξεις του τύπου 10+5, 10+8, 10+6…

Διαπιστώσαμε ότι είναι πολύ εύκολο να κάνουμε πράξεις όταν υπάρχει δεκάδα. 

Έπειτα ξεκινήσαμε να κάνουμε αναλυτικά πράξεις με πάτημα στη δεκάδα. 

9+6 Γέμιζα 9 κουτάκια με καλαμάκια και 6 απ'έξω. Πόσα καλαμάκια θέλει το πλαίσιο για να γεμίσει; 1. Πού θα το βρω αυτό το καλαμάκι; Θα το πάρω από τα έξι που υπάρχουν έξω και η πράξη θα γίνει 10+5 που είναι εύκολο να το υπολογίσει κανείς. Κάθε μαθητής το έκανε αυτό τουλάχιστον 2 φορές.

Κάναμε το ίδιο και με πράξεις που ο ένας προσθεταίος ήταν το 8. Εξασκηθήκαμε πάλι όλοι με τη σειρά βάζοντας καλαμάκια.

New Doc 64_3

Τέλος παίξαμε το εξής παιχνίδι: έλεγα πράξεις προφορικά και όποιος απαντούσε πρώτος 3 φορές κέρδιζε και έβγαινε από το παιχνίδι. Μέχρι που βγήκαν όλοι. Έτσι είχαν κίνητρο να είναι συγκεντρωμένοι και να υπολογίζουν γρήγορα.

Μετά το διάλειμμα συπληρώσαμε το βιβλίο εύκολα. Θα μπορούσα να παραλείψω τελείως το βιβλίο, αλλά ήθελα να δουν λίγο τη λογική των ασκήσεων του βιβλίου καθώς θα την ακολουθήσει μέχρι το τέλος της χρονιάς αλλά και του χρόνου. 

Τέλος, έβαλα πράξεις στο τετράδιο τις οποίες όμως έπρεπε να λύσουν χωρίς δάχτυλα. Ανταποκρίθηκαν πολύ καλά και σε πολύ καλό χρόνο!!! 

8 Σχόλια

    • Αααααα!!! Ξενάκι πειραματίζεσαι κι εσύ βλέπω! Πώς σου δούλεψε; Εγώ εντυπωσιάστηκα, απέκτησαν το μηχανισμό μέσα σε μια μέρα, όλοι!!! Μετά, από ανασφάλεια έκανα του γραφούλη τα αντίστοιχα για την υπέρβαση αλλά χειρότερα μπερδεύτηκαν. Ήθελα να τα φέρω στη λογική του βιβλίου. Νομίζω όμως πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη σε αυτό που κάνουμε. Αφού λειτούργησε με την πρώτη και το έκαναν πανεύκολα νοερά, γιατί να τα πιέσω να κάνουν γραπτά το αναλυτικό; Ουσιαστικά πισωγύρισμα ήταν. Άσε που αυτό τους έμεινε και το θυμόντουσαν πάντα, το αναλυτικό του βιβλίου κάθε φορά το ξεχνούσαν.

  1. Πειραματίζομαι συνεχώς, αλλά κι εσύ από ότι βλέπω δεν κάθεσαι ήσυχη!!! χεχεχε!!! Το μπλοκ σου είναι εξαιρετικό!!! Στο πάτημα στη δεκάδα είχα το ίδιο θέμα κι εγώ. Το ξεκίνησα βέβαια πρώτα με το 9+κάτι και την επόμενη μέρα το επέκτεινα. Πήγε παρα πολύ καλά, αλλά μετά έπαθα το ίδιο. Πήγα να κάνω του βιβλίου, μπερδεύτηκαν κι έκαναν πισωγυρίσματα. Πάντα σκέφτεσαι ότι αν δουν οι γονείς το βιβλίο άγραφο, θα νομίζουν ότι δεν τα διδάχτηκαν. Αλλά τελικά χίλιες φορές να είχα κάνει περισσότερα με τον τρόπο αυτόν και να μην είχα κάνει του βιβλίου. Πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη, όπως λες κι εσύ. Βέβαια, το σημαντικό είναι ότι έπιασαν τον μηχανισμό!

  2. Μια χαρά το δίδαξες. Κάτι παρόμοιο κάνω κι εγώ. Απλώς επειδή το κατάλαβαν την πρώτη μέρα δε σημαίνει κι ότι το έμαθαν. Θέλει αρκετή εξάσκηση, ειδικά για τους πιο αδύναμους μαθητές.

    Κατά τη γνώμη μου, καιρός είναι να βάλεις το βιβλίο στην άκρη. Δε λέει πολλά και καλό είναι να το εξηγείς από την αρχή στους γονείς.

    • Ευχαριστώ για το σχόλιο. Κοίτα εγώ τα βιβλία των μαθηματικών τα χρησιμοποιώ μου αρέσουν σε γενικές γραμμές. Απλά στο συγκεκριμένο κομμάτι προσπαθεί βεβιασμένα να ωθήσει τους μαθητές σε ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης που καταλήγει μηχανιστικός. Φέτος που συνεχίζω τη δευτέρα έχω εντυπωσιαστεί με αυτό που έχουμε καταφέρει μαζί με τα παιδιά. Αλλά μιλάμε για πολλές ώρες δουλειάς και φυσικά πολλές σελίδες τετραδίου παράλληλα και πριν μπούμε στο βιβλίο. Το να διδάξεις αποκλειστικά βιβλίο και να δεις αποτέλεσμα απλά δε γίνεται ακόμα και αν έχεις 20 υπερευφυείς μαθητές. Α και ξεπέρασα τον ψυχαναγκασμό ότι πρέπει να τα κάνουμε όλα. Κάποια πράγματα (ελάχιστα είναι η αλήθεια) που θεωρώ ότι περισσότερο θα μπερδέψουν παρά θα βοηθήσουν τα πετάω χωρίς δεύτερη σκέψη.

  3. ΔΙΝΩ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΕΜΠΝΕΥΣΤΗΚΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ! ΑΠΛΑ ΘΑ ΓΡΑΨΩ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΕΝΟΣ ΜΑΘΗΤΗ<>ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ!