Πρόσθεση και ανάλυση αριθμών μέχρι το 5 – πλαίσια των 5

Την τελευταία εβδομάδα δουλεύουμε αυτό το κεφάλαιο των μαθηματικών που ουσιαστικά είναι το πρώτο δύσκολο κεφάλαιο που συναντούν τα παιδιά και μαζί με αυτά και οι δάσκαλοι και οι γονείς.

Κάναμε τις ασκήσεις του βιβλίου, φτιάξαμε ζευγαράκια στο τετράδιό μας για τους αριθμούς 3,4,5 χρησιμοποιώντας καλαμάκια, λύσαμε διάφορα φυλλάδια, κρεμάσαμε και στον τοίχο τα σπιτάκια με τα ζευγαράκια των αριθμών και δουλέψαμε τις πάρα πολύ δύσκολες ασκήσεις με το συμπλήρωμα του τύπου

3 και ___ –> 5 

Για τις ασκήσεις αυτές χρησιμοποιήσαμε καλαμάκια. Λέγαμε δηλαδή, πόσα έχεις; 3. Πάρε 3 καλαμάκια και άφησέ τα στη μία ακρούλα. Που θες να φτάσεις; Στο 5 . Πάρε κι άλλα μέχρι το 5 και βάλτα στην άλλη ακρούλα. Πόσα πήρες ακόμα; 2. Γράψε το 2 στο κενό. Ωραία, άρα 3 και 2 μας κάνει 5. Για δες έχεις πράγματι 5;

New Doc 36_2

Έτσι σχεδόν όλα τα παιδιά έμαθαν τα ζευγαράκια. Προχώρησα στο επόμενο κεφάλαιο που ήταν πανεύκολο, πήραμε μία ανάσα, αλλά κάτι μ'έτρωγε κι έτσι σήμερα ξαναγύρισα με την παρακάτω δραστηριότητα.

Τύπωσα και πλαστικοποίησα τα παρακάτω base five blocks με τα οποία εξασκηθήκαμε πάρα πολύ ώστε να αναγνωρίζουμε τον αριθμό που απεικονίζουν σε κλάσματα δευτερολέπτου με τυχαία σειρά φυσικά.

New Doc 37_1

Έπειτα μοίρασα στον κάθε μαθητή κόλλες Α4 με πλαίσια των 5 τα οποία έπρεπε να κόψουν και να κολλήσουν στο τετράδιό τους. Τα κάναμε μαζί ένα ένα και το αποτέλεσμα ήταν αυτό. Ταυτόχρονα δουλέψαμε και πολλές άλλες δεξιότητες, όπως η προσοχή και η συγκέντρωση, το κόψιμο στις γραμμές και το κόλλημα στο τετράδιο, οι αποστάσεις, τα κενά κλπ. Δύσκολα πράγματα. Ειλικρινά, πιο δύσκολο είναι για μερικά παιδιά να κόψουν και να κολλήσουν παρά να διαβάσουν μια σελίδα κείμενο. 

New Doc 35_1

Αφού μαζέψαμε κόλλες, ψαλίδια, χαρτάκια και μπογιές ηρεμήσαμε, καμαρώσαμε τα ωραία μας τετράδια και παρατηρήσαμε το αποτέλεσμα και τις σχέσεις που δημιουργούνται ανάμεσα στους αριθμούς. Έπειτα κλείσαμε τα μάτια μας, πήραμε 5 βαθιές ανάσες και με κλειστά μάτια έλεγα στα παιδιά: θυμηθείτε τα πλαίσια. Έχουμε 3, πόσο θέλουμε ακόμα για 5; Πραγματικά, όλοι μπορούσαν να το κάνουν πλέον με άνεση. 

Καμαρώσαμε τους εαυτούς μας για την καλή δουλειά και βγήκαμε διάλειμμα!!! 

Τέτοια δύσκολα κεφάλαια δεν υπάρχουν πολλά στο βιβλίο. Επίσης. δίνονται ανάμεσα σε άλλα εύκολα κι έτσι ακόμα κι αν δε διδαχτούν πολύ σωστά η ύλη προχωρά χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Αυτό από ορισμένους μεταφράζεται στο ότι το βιβλίο δεν επιμένει άρα δε θα επιμείνουμε κι εμείς. Μέγα λάθος!!!

Η ανάπτυξη των πρώτων αριθμητικών εννοιών και της αίσθησης των αριθμών είναι ένα πάρα πολύ βασικό κομμάτι για την Α' Δημοτικού και πρέπει να δοθεί μεγάλη βαρύτητα. Οι ασκήσεις του βιβλίου δεν αρκούν, οι πολλές φωτοτυπίες, ειδικά στο σπίτι είναι άχρηστες. Μόνο μέσα από ποικιλία δραστηριοτήτων και κατάλληλου χειραπτικού υλικού θα τα βοηθήσουμε να δομήσουν τις ιδέες που σχετίζονται με τον αριθμό. Δυστυχώς, ενώ τελειώνοντας την Α'Δημοτικού όλα τα παιδιά ξέρουν να γράφουν και να διαβάζουν δε συμβαίνει το ίδιο και με τις βασικές μαθηματικές έννοιες. Κι ενώ φαινομενικά οι μαθητές τα πάνε καλά, στη Β' τάξη φαίνονται τα τεράστια προβλήματα που δημιουργούνται από την ελλιπή κατανόηση αυτών των πρώτων βασικών μαθηματικών. 

Εκεί ξεκινούν και τα πρώτα ιδιαίτερα μαθήματα μαθηματικών και εκεί είναι που οι μαθητές ξεκινούν να μισούν τα μαθηματικά. Στη Δευτέρα Δημοτικού. Κρίμα δεν είναι; Δεν το αξίζουν τα καημένα τα μαθηματικά να τα μισήσουν τα παιδιά.