Φωτοτυπίες με τα γράμματα Αα, Ιι, Οο, Εε

Υπάρχουν δύο τρόποι για να διδάξεις τα καινούρια βιβλία της πρώτης που η αλήθεια είναι ότι έκλεισαν ήδη δεκαετία άρα δεν είναι και τόσο καινούρια.

Ο ένας είναι να διδάξεις σύντομα μέσα σε μία εβδομάδα την εισαγωγική ενότητα "Που είναι ο Άρης" και να προχωρήσεις στην επόμενη ενότητα που διδάσκονται συστηματικά τα γράμματα. Προσωπικά δεν προτιμώ αυτό τον τρόπο όπως και πολλοί συνάδελφοι απ'όσο γνωρίζω γιατί μπερδεύει αρκετά τους μαθητές. Ο άλλος τρόπος είναι να κάνεις ορισμένες ασκήσεις προγραφής, που ναι μεν είναι δουλειά του Νηπιαγωγείου και δεν προβλέπονται, αλλά στην πράξη βλέπουμε ότι πάρα πολλά παιδιά ερχόμενα στην πρώτη δε μπορούν να κρατήσουν σωστά το μολύβι. Να διδάξεις ολικά τα ονόματα των ηρώων του βιβλίου, έπειτα να διδάξεις τα γράμματα Αα, Οο, Εε, Ιι και στη συνέχεια να μπεις στα πα, πι, παπί κλπ. 

Η δεύτερη προσέγγιση απαιτεί περίπου 3 εβδομάδες που φαντάζει αρκετός χρόνος για τα εισαγωγικά. Το χρόνο που χάνεις όμως τον κερδίζεις στην πορεία γιατί οι μαθητές έχουν μάθει 5 βασικά πράγματα πριν μπουν στα βαθειά κι έτσι δεν έχουν να διαχειριστούν πολλά πράγματα μαζί γεγονός που μπορεί να τους αγχώσει. Οι ασκήσεις προγραφής πέρα από το σωστό κράτημα, διδάσκουν και τη σωστή φορά, διδάσκουν τις αποστάσεις, το πώς γράφουμε στο τετράδιο, τι κενά αφήνουμε και πολλά άλλα. Στην αρχή οι μαθητές δεν έχουν μπει ακόμα σε σειρά και κανείς δε θέλει το διάστημα που θα διδάσκει το παπί να πρέπει να διδάξει και όλα τα παραπάνω ταυτόχρονα, να υπάρχουν μαθητές που θα έχουν ξεχάσει τετράδια (πολύ σύνηθες στην αρχή), που θα έχουν αμελήσει τις υποχρεώσεις τους (επίσης πολύ σύνηθες) και πολλά άλλα που μόνο όποιος έχει διδάξει πρώτη είναι σε θέση να γνωρίζει.

Ακόμα και δύο μαθητές να βρίσκονται σε σύγχυση ως προς όλα τα παραπάνω (αν και συνήθως δεν είναι μόνο δύο αλλά πολλοί περισσότεροι) είναι πολύ επικίνδυνο να προκύψουν κενά και μαθητές δύο ταχυτήτων και αυτό θα καθυστερήσει πολύ περισσότερο την τάξη συνολικά.

Για όποιον επιλέξει τη δεύτερη προσέγγιση λοιπόν έχω ετοιμάσει κάποιες φωτοτυπίες που θεωρώ ότι συμπυκνώνουν ότι χρειάζεσαι στην παρούσα φάση για τη διδασκαλία των γραμμάτων. Κείμενο για να αναγνωρίσουν το γράμμα. Βοηθάει να μάθουν τη σωστή φορά του γραπτού κειμένου, από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς δεξιά, καθώς μόνο αν το πάρουν με τη σειρά δε θα παραλείψουν κανένα γράμμα και ενισχύει την προσοχή και την παρατηρητικότητα. Γραφή του γράμματος.  Κύκλωμα των λέξεων που αρχίζουν από το γράμμα και τέλος τοποθέτηση του γράμματος μέσα στις λέξεις καθώς βοηθάει τους μαθητές να αποκτήσουν φωνολογική επίγνωση κάτι που είναι απαραίτητο ώστε να μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν στη συνέχεια.

Κάνοντας κλικ στο in κάτω δεξιά μεταφέρεστε στο slideshare όπου μπορείτε να κατεβάσετε και να εκτυπώσετε τις φωτοτυπίες.