Συμβουλές διαχείρισης τάξης για αρχάριους

διαχείριση τάξης

Σήμερα θα γράψω ένα άρθρο για σένα που είσαι μια χαρωπή δασκαλίτσα ή ένας χαρούμενος δάσκαλος που μόλις πήρες το πτυχίο στο χέρι  και δε βλέπεις την ώρα και τη στιγμή να μπεις σε τάξη. Κι όταν έρχεται η πολυπώθητη ώρα ανακαλύπτεις ότι σου έστειλαν λάθος παιδιά που δεν έχουν καμία σχέση με αυτά που είχες φανταστεί. Σε διαβεβαιώνω με σιγουριά πως δε σου έστειλαν λάθος παιδιά αλλά πως όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως είναι απαιτητικά στη διαχείρισή τους και πως ακόμα και το σωστά παιδιά μπορούν να μετατραπούν σε τερατάκια αν διαπιστώσουν ότι υπάρχουν περιθώρια να το κάνουν. Άλλωστε είναι σύνηθες τα ίδια παιδιά να συμπεριφέρονται τελείως διαφορετικά σε διαφορετικούς δασκάλους ή διαφορετικά στο σχολείο απ'ότι στο σπίτι και το αντίθετο. 

Είναι αλήθεια βέβαια πως υπάρχουν τάξεις εύκολες, που το μάθημα κυλάει όμορφα και ήρεμα σα το νεράκι και τάξεις πιο δύσκολες στη διαχείρισή τους. Είναι επίσης αλήθεια ότι εσύ μόνο από καθαρό θέλημα της μοίρας θα πάρεις μια εύκολη τάξη αν δεν είσαι λίγο πριν τη σύνταξη.  Οπότε με αυτό το δεδομένο έχεις δύο επιλογές, ή να σηκώσεις τα χέρια ψηλά ή να το αντιμετωπίσεις. Φαντάζομαι πως για να διαβάζεις αυτό εδώ το άρθρο προτιμάς το δεύτερο. 

'Εχοντας υπάρξει κι εγώ λοιπόν νεοδιόριστη που έχει πέσει σε όλες σχεδόν τις γνωστές παγίδες έχω να σας προτείνω μερικά πράγματα που θα μετατρέψουν τους μαθητές σας σε αγγελούδια και την τάξη σας σε πρότυπο.

Αφιερώστε χρόνο στο δέσιμο της ομάδας

Επενδύστε σε ομαδικές δραστηριότητες που θα ενισχύσουν το δέσιμο των μαθητών και δώστε έμφαση στον αλληλοσεβασμό και την αλληλοϋποστήριξη. Αυτό θα μειώσει πάρα πολύ τους τσακωμούς μεταξύ των μαθητών και δε θα χάνετε διαρκώς πολύτιμο χρόνο να επιλύετε καυγάδες και συγκρούσεις. Αν δεν έχετε μια δεμένη τάξη, μετά από κάθε διάλειμμα θα μπαίνουν οι μαθητές οργισμένοι φωνάζοντας και μαλώνοντας για κάτι που συνέβη στο διάλειμμα και βεβαίως θα περιμένουν από εσάς να λύσετε το πρόβλημα. Αυτό αφαιρεί χρόνο και ενέργεια από το μάθημα. Όταν συμβεί κάποιο περιστατικό που απαιτεί την προσοχή σας μην κάνετε το δικηγόρο αλλά καθοδηγήστε κατάλληλα τους μαθητές να συζητήσουν γι'αυτό και να αναζητήσουν μια λύση που θα ικανοποιεί και τις 2 πλευρές. Αυτό θα τους διδάξει πώς να αντιμετωπίζουν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον και να τα επιλύουν μόνοι τους.  

Μπείτε όλοι μαζί στην τάξη

Μη μπαίνετε στην τάξη μόνοι σας περιμένοντας να έρθουν οι μαθητές, ούτε να καθυστερείτε και να σας περιμένουν απ'έξω να ξεκλειδώσετε. 'Επειτα από κάθε κουδούνι, συγκεντρώστε τους μαθητές στο προαύλιο, και μπείτε στην τάξη όμορφα και σε δυάδες που θα σας ακολουθούν. Αυτό θα δώσει χρόνο στους μαθητές να ρίξουν τα επίπεδα της ενέργειάς τους και να μπουν στο μάθημα ήρεμοι. Διαφορετικά θα υπάρχουν μαθητές που θα μπαίνουν στην τάξη καθυστερημένα κουβαλώντας μαζί τους τα συμβάντα του διαλείμματος και την ανάλογη αναστάτωση. Αυτό φυσικά αφαιρεί χρόνο απ'όλη την τάξη.

Οργανωθείτε

Οργανώστε το μάθημά σας, τις δραστηριότητες που θα κάνετε και το υλικό που θα χρησιμοποιήσετε εγκαίρως. Όσο πιο καλά οργανωμένοι είστε, τόσο λιγότερα περιθώρια αφήνετε για κενό χρόνο που θα δημιουργήσει αναστάτωση. Οι μαθητές ποτέ δεν κάνουν φασαρία όταν το μάθημα κυλάει ομαλά. Αντιθέτως, στα κενά βρίσκουν πάτημα να ξεφύγουν και να διαταράξουν την ισσοροπία της τάξης. Η οργάνωση δεν αφορά μόνο τα κύρια μαθήματα αλλά και αυτά που θεωρούνται δευτερεύοντα. Για παράδειγμα η ζωγραφική μπορεί να γίνει η πιο δύσκολη ώρα. Με μαθητές να είναι όρθιοι, να τρέχουν, να χοροπηδούν, να μαλώνουν, να κινδυνεύουν να χτυπήσουν, ή να βαριούνται και να γκρινιάζουν. Η φράση βγάλτε ένα φύλλο χαρτί και ζωγραφίστε θα πρέπει να ακούγεται σπάνια, αν όχι ποτέ. Η ζωγραφική είναι ένα μάθημα όπως και όλα τ'άλλα και θα πρέπει και αυτή να είναι μία οργανωμένη και σωστά δομημένη ώρα.

Μην ξεκινάτε ποτέ να μιλάτε όταν δεν υπάρχει απόλυτη ηρεμία στην τάξη

Αν ξεκινάτε να μιλάτε ενώ γίνεται φασαρία ελπίζοντας ότι η φωνή σας θα τη σταματήσει κάνετε λάθος. Κάποιοι είναι τόσο προσηλωμένοι στην κουβέντα τους που μες στη γενική φασαρία δεν έχουν ακούσει ότι ο δάσκαλος μιλά. Συνεχίζουν λοιπόν να μιλούν. Έτσι εσείς αναγκάζεστε να επαναλαμβάνετε πολλές φορές αυτό που θέλετε να πείτε προκειμένου να το ακούσουν όλοι και αναπόφευκτα να υψώνετε τον τόνο της φωνής σας. Κάποιοι χτυπάνε χάρακα ή βιβλία στην έδρα για να ακουστούν πάνω από τις φωνές ενώ άλλοι χρησιμοποιούν σφυρίχτρα. Για μένα αυτές οι μέθοδοι είναι λάθος, δεν ταιριάζουν σε μία τάξη και δημιουργούν άγχος σε μερικά παιδιά. Αντί να υιοθετήσετε τέτοιες μεθόδους καλύτερα είναι να περιμένετε μερικά δευτερόλεπτα να υπάρξει απόλυτη ησυχία και έπειτα να ξεκινήσετε να μιλάτε. Να είστε βέβαιοι ότι όταν σας δουν να παραμένετε αμίλητοι, πολύ σύντομα θα ηρεμήσουν για να σας ακούσουν. 

Μιλήστε σε φυσιολογική ένταση

Αν μιλάτε πιο δυνατά από τους μαθητές, είτε γιατί προσπαθείτε να ακουστείτε, είτε γιατί έχετε δυνατή φωνή από φυσικού σας, οι μαθητές θα αντιγράψουν τον τόνο της φωνής σας και θα μιλούν και αυτοί δυνατά. Τότε θα χρειαστεί να αυξήσετε κι άλλο την ένταση και πολύ σύντομα τα ντεσιμπέλ της τάξης θα έχουν γίνει ανυπόφορα για όλους. Αυτό αφενώς θα ενοχλήσει τους μαθητές που προτιμούν την ηρεμία και αφετέρου θα αναστατώσει πολύ τους μαθητές που είναι επιρρεπής στην αναστάτωση. Συν ότι πολύ σύντομα θα χάσετε τη φωνή σας και θα αποκτήσετε μόνιμα προβλήματα. Οι φαρυγγίτιδες και οι λαρυγγίτιδες είναι η κατεξοχήν ασθένεια των δασκάλων. Για να αποφύγετε προβλήματα με το λαιμό σας σας συμβουλεύω να έχετε πάντα κοντά σας νερό. Ακόμα και αν μιλάτε ήρεμα η συνεχής ομιλία καταπονεί τις φωνητικές χορδές που όταν είναι αφυδατωμένες είναι επιρρεπής σε τραυματισμούς. Από τότε που εφάρμοσα αυτή την τακτική δεν έχασα ποτέ ξανά τη φωνή μου. Δοκιμάστε το.

Αυτές είναι μερικές βασικές συμβουλές που αν τις εφαρμόσετε θα δείτε πολύ μεγάλη διαφορά στην τάξη σας. 

 Σε κάθε περίπτωση υπάρχει πάντα κι αυτή η επιλογή:  

διαχείριση τάξης 3

Αλλά κι εδώ σας έχω συμβουλή: αν πιστεύετε ότι η μόνη ελπίδα είναι αυτή πρέπει να το κάνετε από την πρώτη μέρα αλλιώς δεν πιάνει.