Περιβαλλοντικό πρόγραμμα για το νερό

Τη φετινή χρονιά στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης υλοποιήσαμε μαζί με τους μαθητές ένα πρόγραμμα για το νερό με τίτλο "Διψάει η Γη μας για νερό κι εμείς το σπαταλάμε".

Οι στόχοι που τέθηκαν ήταν οι εξής:

Γνωστικοί:

  • Να γνωρίσουν τον κύκλο του νερού
  • Να κατανοήσουν το πρόβλημα της λειψυδρίας και την ανάγκη αειφορικής διαχείρισης του νερού
  • Να αντιληφθούν τη σημασία της εξοικονόμισης νερού στη σύγχρονη καθημερινότητα

Ψυχοκινητικοί:

  • Να χρησιμοποιήσουν τη σύγχρονη τεχνολογία για να συλλέξουν και να επεξεργαστούν πληροφορίες για το νερό
  • Να αναπτύξουν τις κινητικές και καλλιτεχνικές τους δεξιότητες μέσα από τη ζωγραφική, τη μουσική, το χορό και το θέατρο
  • Να δράσουν προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν και άλλους ανθρώπους για το νερό

Συναισθηματικοί:

  • Να ευαισθητοποιηθούν για την αξία του νερού στη ζωή μας και την απειλή που υφίσταται αν εξαντληθεί το πόσιμο νερό από τον πλανήτη
  • Να νιώσουν πως όλα συνδέονται μεταξύ τους κυκλικά και πως η παραμικρή διατάραξη αυτού του κύκλου εγκυμονεί κινδύνους
  • Να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε θέματα που έχουν να κάνουν με τη διατήρηση και την προστασία του περιβάλλοντος
  • Να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη που έχει ο κάθε άνθρωπος χωριστά για ό,τι συμβαίνει γύρω του

Συμμετοχικοί:

  • Οι μαθητές να εργάζονται ομαδικά για την επίτευξη ενός κοινού στόχου
  • Να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας
  • Να εκφράζουν και να επικοινωνούν τις απόψεις τους στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας
  • Να συζητούν και να διαπραγματεύονται για τη λήψη αποφάσεων σεβόμενοι τις διαφορετικές απόψεις

Κοινωνικοί:

  • Οι μαθητές να συνδέσουν τη σχολική με την καθημερινή ζωή
  • Να καλλιεργήσουν την υπευθυνότητα και την ικανότητα λήψης αποφάσεων και δημιουργικής παρέμβασης
  • Να αναπτύξουν πνεύμα φιλίας, συνεργασίας και υπευθυνότητας μέσα από τη συνεργασία στις ομάδες

Αυτομορφωτικοί:

  • Οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν τη βιβλιοθήκη και το διαδίκτυο

Για την ικανοποίηση των παραπάνω στόχων κάναμε αρκετές δραστηριότητες με τις οποίες περάσαμε όμορφα και δημιουργικά και αν κρίνω από τον απολογισμό της χρονιάς, όπως τον έκαναν οι ίδιοι οι μαθητές, ήταν αυτές τελικά που συγκράτησαν περισσότερο απ'όλα. Επίσης συγκράτησαν ότι τα έβγαζα συνέχεια φωτογραφίες. Νομίζω ότι όταν τα φωτογραφίζεις νιώθουν ότι κάνουν κάτι σπουδαίο και χαίρονται διπλά.

Αρχικά διαβάσαμε το παραμύθι "λειψυδρία στη Νεροχώρα" το οποίο μπορεί να βρει κανείς εδώ. Αυτό μας εισήγαγε ουσιαστικά στο θέμα μας. Σε πολλά σημεία σταματούσαμε και κάναμε δραματοποίηση κάποιων κομματιών του, κάτι που οι μαθητές απόλαυσαν πολύ. Είναι ένα παραμύθι που ανάλογα με το πώς θα το δουλέψεις μπορεί να χρειαστεί 6-8 ώρες ή και μια ολόκληρη σχολική χρονιά. Επιπλέον πέρα από τον προβληματισμό πάνω στη λειψυδρία οι μαθητές εξοικειώθηκαν και με το απαραίτητο λεξιλόγιο. Αφού το διαβάσαμε και το δραματοποιήσαμε, στο τέλος φτιάξαμε περίληψη και το εικονογραφήσαμε. Στη συνέχεια το ψηφιοποίησα και το στείλαμε μέσω eTwinning στους συμμαθητές μας στη Δανία για να δουν τη δουλειά μας.

 

Κάπου ενδιάμεσα σε όλα αυτά κάναμε μία επίσκεψη στο Σπίτι του νερού, το οποίο βρίσκεται στο κτίριο της δεξαμενής του κάστρου της Πάτρας. Μας ενημέρωσαν για διάφορα θέματα που αφορούν το νερό, είδαμε βίντεο, παίξαμε και περάσαμε μία πολύ γεμάτη ημέρα. Φεύγοντας πήραμε πλούσιο υλικό το οποίο επεξεργαστήκαμε στην τάξη.

σπ νερουσπίτι του νερού

Άλλη δραστηριότητα που κάναμε ήταν η επεξεργασία της παρακάτω αφίσας που δημιούργησα στο glogster και την οποία μπορείτε να δείτε ή και να χρησιμοποιήσετε φυσικά εδώ:

Επίσης κάναμε το γνωστό πείραμα με το γκαζάκι, μπρίκι γεμάτο με νερό και πιάτο από πάνω για να καταλάβουν τη διαδικασία της εξάτμισης, που οδηγεί στη δημιουργία του σύννεφου που βαραίνει βαραίνει από τους υδρατμούς και όταν παγώνει πέφτει πάλι στη Γη με τη μορφή της βροχής.

Μετά από όλα αυτά ήρθε η σειρά των μαθητών να δημιουργήσουν τη δική τους αφίσα με τον κύκλο του νερού. Χωριστήκαμε σε ομάδες και πιάσαμε δουλειά. Περάσαμε πολύ ωραία!

New Doc 5_1 New Doc 4_1 New Doc 3_1 New Doc 2_1

 Επίσης συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας με τον κύκλο του νερού, δουλέψαμε ομαδικά στους υπολογιστές και συγκεντρώσαμε παροιμίες, αινίγματα και γλωσσοδέτες που σχετίζονται με το νερό, μιλήσαμε για τρόπους εξοικονόμισης νερού στο σπίτι και στο σχολείο. Δυστυχώς, δεν προλάβαμε να φτιάξουμε αφίσες με χρήσιμες συμβουλές για την εξοικονόμιση νερού αλλά το είχαμε ως στόχο.

Στο τέλος, κλείσαμε όμορφα και τη χρονιά και το πρόγραμμα με ένα θεατρικό για τον κύκλο του νερού.

Αυτά τα λίγα κάναμε, άλλά τα δουλέψαμε πολύ καλά και περάσαμε όμορφα. Τα προγράμματα για το νερό έχουν πολλά πράγματα με τα οποία μπορείς να ασχοληθείς και αξίζει να καταπιάνεται κανείς μαζί τους!

 Υλικό και πηγές που μπορεί να σας φανούν χρήσιμα:

Η ιστοσελίδα του Δικτύου Μεσόγειος SOS και το πρόγραμμά της Εξοικονόμιση νερού, ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα σχολεία που μπορείτε να βρείτε εδώ.

Το βιβλίο Ένα κουτί γεμάτο νερό από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.

Το πολυβραβευμένο ντοκυμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΖΩΗ που μπορείτε να δείτε εδώ.