Διδάσκοντας την αξία θέσης στα μαθηματικά

Η αξία θέσης των αριθμών είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο στα μαθηματικά που δυσκολεύει πολύ τους μαθητές και πολλές φορές ακόμα και στο τέλος της Β'Δημοτικού δεν το έχουν κατανοήσει. Προσωπικά θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να ακολουθηθούν τα παρακάτω βήματα έτσι ώστε και να καταλάβουν στα σίγουρα την αξία θέσης και να το διασκεδάσουν τόσο τα παιδιά όσο κι εμείς φυσικά!

  • Να μάθουν πολύ καλά τη σειρά των αριθμών, πώς διαβάζονται και πώς γράφονται. Βοηθάμε τους μαθητές να επισημάνουν τους αριθμούς 10,11,12 και ότι όλοι οι αριθμοί 13,14,15…..έχουν μπροστά τους το δέκα, οι αριθμοί 21,22,23….έχουν μπροστά τους το 20 κλπ. Η αριθμογραμμή σε περίοπτη θέση από άκρη σε άκρη στον τοίχο κρίνεται απαραίτητη.

DSC_0417

  • Να εξοικειωθούν με απλές προσθέσεις και αφαιρέσεις που ξεπερνούν τη δεκάδα. Πολύ χρήσιμα είναι τα ζάρια, τα ντόμινο και τα πλαίσια των 10. Στην αρχή μετρούν τις κουκίδες μία μία, στη συνέχεια όμως αυτοματοποιούν το μοτίβο και το αναγνωρίζουν κατευθείαν χωρίς να μετρούν και στην πορεία είναι σε θέση να κάνουν την υπέρβαση. Τα πλαίσια των 10 βοηθούν πολύ σε αυτό. Μπορείτε να τα εκτυπώσετε να τα πλαστικοποιήσετε και να τα τοποθετήσετε στον τοίχο έτσι ώστε να κάνετε καθεμερινή εξάσκηση.

base ten frame

  • Να εξοικειωθούν με την ομαδοποίηση και ιδίως με την ομαδοποίηση σε δεκάδες. Δουλεύουν με απλά υλικά π.χ. φασόλια ή καλαμάκια σε ζευγάρια. Τα οδηγούμε στην ανακάλυψη του πού χρησιμεύει η ομαδοποίηση και οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι πιο βολικό και γρήγορο είναι να ομαδοποιούμε σε δεκάδες. Στη συνέχεια εξοικειώνονται με τη χρήση των base-ten blocks τα οποία για οικονομία χρημάτων μπορούμε και πάλι να τα έχουμε πλαστικοποιημένα για κάθε μαθητή. Στο εμπόριο στοιχίζουν 10 ευρώ με την πλαστικοποίηση δεν ξεπερνούμε το 1 ευρώ. Μία ωραία ιδέα που βρήκα στο διαδίκτυο είναι να τα βάλουμε να γράψουν το όνομά τους με base-ten blocks και να υπολογίσουν την αξία του ονόματός τους.

ονομα με base ten blocks

  • Να παίξουν παιχνίδια με μάρκες. Ορίστε 3 χρώματα π.χ. πράσινο για τις μονάδες, κίτρινο για τις δεκάδες, κόκκινο για τις εκατοντάδες και μπλε για τις χιλιάδες και παίξτε το παρακάτω παιχνίδι δικής μου έμπνευσης παρακαλώ. Καθίστε όλοι σε κύκλο και σε ένα σακουλάκι βάλτε κάρτες με αριθμούς που έχουν μπροστά τους το + ή το – και στο κέντρο μάρκες. Κάθε μαθητής έχει στην τύχη έναν αριθμό και με τη σειρά τραβάει μια κάρτα. Παίρνει όσες μάρκες λέει η κάρτα ή αφαιρεί όσες μάρκες λέει η κάρτα. Κάθε φορά που ξεπερνάει τη δεκάδα ανταλλάσει 10 πράσινες μάρκες με 1 κίτρινη. Τις 10 κίτρινες τις ανταλλάσει με με μία κόκκινη και πάει λέγοντας. Αντίστοιχα μπορεί να χρειαστεί να χαλάσει μάρκες όταν του τύχει αφαίρεση. Κερδίζει όποιος φτάσει πρώτος το 1.000 και ταυτόχρονα έχει τις πιο λίγες μάρκες. Τις μάρκες μπορείτε είτε να τις αγοράσετε, είτε να τις φτιάξετε με χαρτονάκι και να τις πλαστικοποιήσετε.
  • Να εξασκούνται καθημερινά στην αξία θέσης των αριθμών. Για το σκοπό αυτό βρήκα αυτή την καταπληκτική ιδέα, την υλοποίησα άμεσα, τη φωτογράφισα και σας την παρουσιάζω:

Πλαστικοποιείς κάρτες με τους αριθμούς 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 200, 300, 400 ,500, 600, 700, 800, 900, 1.000 χρησιμοποιώντας διαφορετικό χρώμα για μονάδες, δεκάδες, εκατοντάδες και χιλιάδες. Κολλάς μαγνητάκια, τα τοποθετείς στο μαγνητικό ασπροπίνακα και κάθε μέρα αφιερώνεις 5 λεπτάκια για ασκησούλες. Με αυτό τον τρόπο εξασκούνται στο πώς διαβάζονται οι αριθμοί αλλά και στη σύνθεση π.χ. πόσο κάνει 1.000+200+70+6 και στην ανάλυση π.χ. από ποιους αριθμούς αποτελείται ο αριθμός 1.276.

aaa

bbb

ccc