Ευρωπαϊκές Πρωτοβουλίες, Εθνικές Πολιτικές και καλές πρακτικές για την ανάπτυξη ικανοτήτων

Πίσω στο σπίτι και πάλι μετά από 2ήμερο ταξιδάκι στην Αθήνα για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Την Παρασκευή παρευρέθηκα στην Ελληνογερμανική αγωγή όπου παρακολούθησα μία πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα με Διεθνή συμμετοχή που είχε τίτλο “Ευρωπαϊκές Πρωτοβουλίες, Εθνικές Πολιτικές και καλές πρακτικές για την ανάπτυξη ικανοτήτων”.

Όταν έφθασα στην Ελληνογερμανική αγωγή, δε μπορούσα να πιστέψω πόσο όμορφο ήταν αυτό το σχολείο και πόσο καλά οργανωμένο. Κρίμα που μόνο τα παιδιά των πλουσίων μπορούν να φοιτούν σε τέτοια σχολεία. Νομίζω ότι σε έναν τέτοιο χώρο θα δούλευα μέχρι το βράδυ με μεγάλη ευχαρίστηση αλλά το θέμα μας τώρα δεν είναι το συγκεκριμένο ιδιωτικό σχολείο αλλά τα όσα παρακολούθησα στην ημερίδα.

Ήταν πραγματικά πολύ πλούσια η μέρα και ούτε για 10 λεπτά δεν έκαναν κοιλιά οι εισηγήσεις τόσο που δεν ήθελα να αφήσω την αίθουσα ούτε για να κάνω ένα σημαντικό τηλέφωνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ακροατήριο παρέμεινε σε όλη τη διάρκεια της ημερίδας μέσα στην αίθουσα από τις 10 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα παρακολουθώντας με αμείωτο ενδιαφέρον. Ακούσαμε πολλά πράγματα, μίλησαν εκπρόσωποι από πολλές ευρωπαϊκές χώρες, Αυστρία, Ισπανία, Ολλανδία, Ιρλανδία, Γαλλία και φυσικά Ελλάδα και θα προσπαθήσω να συνοψίσω όσο μπορώ στη συνέχεια τα όσα ειπώθηκαν.

Η απόκτηση γνώσης έτσι όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα έχει πεθάνει. Μέχρι τώρα τα παιδιά τέλειωναν το Λύκειο και ο εγκέφαλός τους είχε τόσο πολλές πληροφορίες που ξεπερνούσαν και την ίδια τη Google. Πληροφορίες που δεν τους εξασφαλίζουν καμία από τις δεξιότητες και ικανότητες που θα τους επιτρέψουν να προσαρμοστούν στις εξελίξεις της κοινωνίας. Τέτοιες ικανότητες είναι μεταξύ άλλων η δημιουργικότητα, οι διαπολιτισμικές και πολυγλωσσικές ικανότητες, η κοινωνική ανάπτυξη και οι μεταγνωστικές ικανότητες. Όλοι έχουμε υποστεί το στείρο και καταπιεστικό εκπαιδευτικό σύστημα που μας μαθαίνει από τα πρώτα κιόλας χρόνια ότι πρέπει να μάθουμε γράμματα για να βρούμε δουλειά. Κανείς δε μας έδωσε τα εφόδια που θα μας επιτρέψουν να δημιουργήσουμε δουλειά και τα δυσάρεστα αποτελέσματα σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες είναι ορατά. Ευτυχώς τα σχολεία της Ευρώπης μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, με τα νέα αναλυτικά προγράμματα έχουν αλλάξει στοχοθεσία. Δυστυχώς όμως, η έλλειψη ενημέρωσης και κατάρτισης δημιουργούν μια αντίσταση σε αυτή την αλλαγή. Στόχος όλων των εκπαιδευτικών ευρωπαϊκών συστημάτων είναι η ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων για τη δια βίου μάθηση και η καλλιέργεια των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών σχετικά με τη διδασκαλία και την αξιολόγηση των ικανοτήτων των μαθητών με τη χρήση ψηφιακών φακέλων.

Παρουσιάστηκαν διάφορες πλατφόρμες που έχουν δημιουργηθεί μέσω του πανελλήνιου σχολικού δικτύου καθώς και αυτές που θα τεθούν σε λειτουργία στο μέλλον. Παρουσιάστηκε το έργο TRANSit το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή επιτροπή στο πλαίσιο του προγράμματος Δια Βίου Μάθησης και έχει στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών γύρω από τις βασικές ικανότητες για τη Δια Βίου Μάθηση και την καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους. Παρουσιάστηκε το πρόγραμμα e-twinning το οποίο είναι μια διαδικτυακή κοινότητα για τα σχολεία της Ευρώπης και προσφέρει μια πλατφόρμα για το προσωπικό που εργάζεται στα σχολεία των Ευρωπαϊκών χωρών που συμμετέχουν μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα για να επικοινωνούν, να συνεργάζονται, να διεξάγουν έργα και να μοιράζονται. Με άλλα λόγια να αισθάνονται και να αποτελούν μέρος της πιο συναρπαστικής κοινότητας εκμάθησης της Ευρώπης.

Πήραμε πλούσιο ενημερωτικό υλικό για διάφορα προγράμματα και πλατφόρμες μάθησης. Μεταξύ αυτών και το Inspiring Science Education το οποίο φιλοδοξεί να παρέχει ψηφιακές πηγές και δυνατότητες σε εκπαιδευτικούς προκειμένου να αποκτήσει η Διδακτική της Επιστήμης έναν πιο ελκυστικό χαρακτήρα και σχετικό με την καθημερινότητα των μαθητών. Μέσα από την ιστοσελίδα του Inspiring Science Education και τις δραστηριότητες που διοργανώνονται από τους εταίρους, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενθαρρύνουν τους μαθητές να κάνουν τις δικές τους ανακαλύψεις, να παρακολουθούν και να κατανοούν τα φυσικά και επιστημονικά φαινόμενα και να αποκτούν πρόσβαση στα πιο σύγχρονα, διαδραστικά εργαλεία και σε ψηφιακές πηγές μέσα από τη σχολική αίθουσα.

Τέλος παρουσιάστηκε το έργο Open Discovery Space το οποίο αποτελεί μια συντονισμένη πανευρωπαϊκή προσπάθεια με στόχο την ενθάρρυνση και υποστήριξη των σχολείων της Ευρώπης για την αξιοποίηση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού στη διδασκαλία. Στο πλαίσιο του Open Discovery Space δημιουργείται μια πολύγλωσση πύλη κοινωνικής δικτύωσης που θα αποτελεί ενιαίο σημείο πρόσβασης για τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς στους ψηφιακούς εκπαιδευτικούς πόρους πολλών Ευρωπαϊκών Αποθετηρίων εκπαιδευτικού υλικού. Ειδικότερα, το Open Discovery Space παρέχει μια υπερσύγχρονη μηχανή αναζήτησης εκπαιδευτικού υλικού, η οποία προσαρμόζει τα αποτελέσματα αναζητήσεων στις δυνατότητες και προτιμήσεις των χρηστών και συνδέει το υλικό με τη διδακτέα ύλη κάθε χώρας. Επιπλέον το Open Discovery Space παρέχει στον εκπαιδευτικό τα κατάλληλα εργαλεία, για να δημιουργήσει, να αποθηκεύσει και να μοιραστεί με άλλους τα δικά του εκπαιδευτικά σχέδια και σενάρια, ακόμη και σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Πέρα από εκπαιδευτικό υλικό το Open Discovery Space δίνει τη δυνατότητα σε κάθε σχολείο να δημιουργήσει γρήγορα, εύκολα και χωρίς κόστος τη δική του σχολική πύλη ή στον κάθε εκπαιδευτικό να αναπτύξει την δική του εκπαιδευτική κοινότητα. Μέσα από αυτές τις σχολικές κοινότητες έχουν ήδη αναπτυχθεί πολλές καινοτόμες δράσεις μεταξύ των σχολείων διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών.

Ελπίζω να μην ξεχνάω κάτι άλλο σημαντικό. Ειπώθηκαν πάρα πολλά και όλοι φύγαμε πολύ πλούσιοι από τη συγκεκριμένη ημερίδα και γεμάτοι αισιοδοξία ότι τα παιδιά μας θα απολαύσουν ένα καλύτερο σχολείο πιο προσαρμοσμένο στις ανάγκες τους, το οποίο θα τους δίνει όραμα και θα τους καλλιεργεί τις κατάλληλες ικανότητες ώστε να γίνουν οι αυριανοί πολίτες που θα δημιουργήσουν και θα διαπρέψουν εντός και εκτός της χώρας τους. Μα θα πει κάποιος τι είναι όλα αυτά; Δεν τελειώσαμε το πανεπιστήμιο; Τόσα χρόνια σπουδάζαμε. Τι πάει να πει Δια Βίου Μάθηση; Το πτυχίο του Πανεπιστημίου που πήραμε είναι μια χαρά και μας παρέχει πολλές γνώσεις και κοπιάσαμε να το πάρουμε είναι αλήθεια. Όμως με το που το πήραμε στα χέρια μας θεωρείται ήδη παλιό γιατί τα πράγματα προχωρούν με γοργούς ρυθμούς κι εμείς ως εκπαιδευτικοί κατέχουμε την πιο νευραλγική θέση στην κοινωνία και θα πρέπει να είμαστε ικανοί να παρακολουθούμε τις εξελίξεις και να προσαρμοζόμαστε στις αλλαγές. Φυσικά θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι το σχολείο είναι ένα πολύ ευαίσθητο οικοσύστημα που αποτελείται από μαθητές, γονείς, διευθυντές, εκπαιδευτικούς και θα πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε στις αλλαγές γιατί αν δεν ακολουθήσουμε όλοι τις αλλαγές, αυτό το οικοσύστημα θα διαταραχτεί και οι συνέπειες όταν διαταράσσονται τα οικοστήματα είναι λίγο πολύ γνωστές.

Στη συνέχεια παραθέτω συνδέσμους για όποιον θέλει να ενημερωθεί περαιτέρω. Βάζω επίσης το σύνδεσμο της Ελληνογερμανικής Αγωγής για όποιον έχει περιέργεια να δει πώς είναι αυτό το σχολείο γιατί ήταν πραγματικά εντυπωσιακό. Είχε αίθουσα μουσικής, κολυμβητήριο, τραπεζαρίες, αίθουσα εικαστικών, μια βιβλιοθήκη σκέτο όνειρο, τραπεζάκια στην αυλή και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς. Στις 5 το απόγευμα τα παιδιά ήταν ακόμα εκεί και έπαιζαν μουσική. Παιδιά δημοτικού και έπαιζαν μουσική λες και ήταν φτασμένοι μουσικοί. Να αναφέρω επίσης ότι κάποια στιγμή που βγήκα να κάνω ένα τηλέφωνο πέτυχα τα παιδιά σε διάλειμμα και ήταν παράξενα ήσυχα. Δεν μπορώ να ξέρω ακριβώς που οφείλεται αυτό αλλά θέλω να πιστεύω ότι σε ένα τέτοιο σχολείο τα  παιδιά δε βλέπουν τη μάθηση σαν καταναγκαστικό έργο και γι’αυτό  ίσως να μην κάνουν σα θηρία που μόλις τα άφησες ελεύθερα από το κλουβί στο διάλειμμα. Αυτό είναι καθαρά προσωπική υπόθεση βέβαια.

ea.gr

www.transit-project.eu

opendiscoveryspace.eu

www.sch.gr

www.etwinning.net/en/pub/index.htm

www.inspiring-science-education.net

www.iguana-project.eu

www.c2learn.eu

udlnet.ea.gr

www.estep-project.eu

Κλείνω με το βίντεο που έφτιαξαν οι μαθητές ενός σχολείου στη Νάξο για το e-twinning το οποίο μάλιστα νομίζω πήρε άξια και το πρώτο βραβείο e-twinning. Μας το έδειξαν στην ημερίδα και όλοι χαμογελούσαμε αισιόδοξα βλέποντάς το. Τι φοβερές και χαρούμενες οι φατσούλες των παιδιών!!! Συγχαρητήρια και στα παιδιά και στο δάσκαλό τους!